Du har alltid rätt till semester

I Sverige har vi lagar som reglerar när du får semester och hur mycket semester du ska få. Det är viktigt att du kan dessa lagar för att veta exakt vilken semester som du har rätt till. Därför ska vi dag gå igenom den del av arbetsrätten som rör semester och vad du kan göra om du inte får den semester du har rätt till.

Semesterlagen

Om inget särskilt gäller på din arbetsplats kommer semesterlagen att gälla. Tänk på att de regler som gäller aldrig kan vara sämre än det som bestämts i semesterlagen.

Lagen säger att alla anställda har rätt till minst 25 dagar semester per år. Dessutom har du rätt till 4 veckors sammanhängande semester under sommarmånaderna (juni – augusti). Du har också rätt till lön under din semester.

Semesterersättning

Om du avslutar din anställning hos ett företag kan du ha rätt till semesterersättning. All den semester som du tjänat in under kalenderåret men inte har tagit ut har du rätt att få ersättning för. Denna ersättning ska betalas ut senast en månad efter att du har lämnat företaget.

Tillfällig anställning

Vid tillfälliga anställningar, till exempel sommarjobb, gäller andra regler. Sommarjobb ger dig generellt ingen rätt till semester. I stället får du ett tillägg på din lön som kompensation för detta. Exakt vad som gäller på din arbetsplats får du själv kolla upp.

Om du inte får din semester

Om din arbetsgivare bryter mot semesterlagen och du inte får ut den semester som du har rätt till bör du kontakta RiVe Juridiska Byrå. De jobbar med arbetsrätt och vill att alla anställda ska ha möjligheten att vinna mot sina arbetsgivare. RiVe kommer inte att ge sig innan du får ut den ersättning du har rätt till. Det är det som gör RiVe till en av de bästa byråerna i branschen och det är därför vi alltid rekommenderar dem.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *