Varför är egentligen profilreklam så effektiv för att visa upp företaget på mässor och i andra sammanhang. Profilreklam, även känd som kampanjreklam, är en form av marknadsföring. Denna typen av marknadsföring använder tryckta produkter. Vilket brukar vara ett populärt sätt att marknadsföra ett företag eller varumärke med ett profiltryck och en företagslogga.
Profilprodukter kan vara allt från kläder till vattenflaskor med eget tryck, tygpåse med tryck, samt giveaway med eget tryck. Anledningen till att profilreklam är så effektiv är att människor tenderar att titta mer på dem än på andra typer av reklam, t.ex. tv-reklam eller bannerannonser.
Det betyder att när du annonserar ditt företag med en tryckt produkt är det troligt att fler människor ser den och kommer ihåg den. Som exempelvis jacka med eget tryck och en t-shirt med eget tryck. Det går även att trycka profilreklam på reklammössor som med enkelhet skyltar med ditt företag på vintern.
Det går att skapa en praktisk vattenflaska med eget tryck som dina kunder kan ta med sig till gymmet. Det går även att även skapa en tygpåse med tryck. Skapa gärna ett profiltryck som är kopplat till en speciell marknadsaktivitet eller lansering, tryck då i liten upplaga och gör denna mer unik.
Med profilreklam ökar möjligheterna att skapa attraktivt mässmaterial, samt skapa snygga företagstryck som pennor med tryck och diverse företagspresenter.
Hur reklam med profilprodukter har skett historiskt
Profilreklam går tillbaka till medeltiden, då företag gav bort tryckta produkter med företagets namn eller logotyp. I dag är profilreklam fortfarande en stark utveckling. Faktum är att den har blivit en av de mest populära formerna av marknadsföring på grund av sin effektivitet. Varje år spenderas miljarder dollar på profilreklam världen över.
Varför är profilreklam så effektiv?
Det finns flera anledningar till varför profilreklam är så effektiv. För det första tenderar människor, som tidigare nämnts, att titta mer på tryckta produkter än på andra typer av reklam. Det innebär att det är mer sannolikt att ditt företags namn och logotyp kommer att synas. Samt att dem kommer ihåg när de är tryckta på en produkt än om de visas i en tv-reklam eller på en bannerannons.
En annan anledning till att profilreklam är effektiv är att den gör det möjligt för dig att rikta dig till en specifik målgrupp. Om du till exempel äger en djuraffär kan du välja att distribuera profilprodukter med anknytning till husdjur för att rikta dig till djurägare.
Profilreklam anses av många vara betydligt effektivare än både tv- och radioreklam
Detta är mycket effektivare än att placera en annons i en tidning eller på tv, där din annons kommer att ses av personer som kanske inte ens är intresserade av det du säljer. Profilreklam effektiv eftersom den är relativt billig. När du jämför kostnaden för profilannonsering med andra former av marknadsföring.
Jämför du med exempelvis tv- eller radioreklam, då kommer du att se att profilreklam som marknadsaktivitet är mycket prisvärd. Detta gör det till ett utmärkt alternativ för små företag som inte har en stor budget för marknadsföring och reklamkostnader
Profilreklam är ett prisvärt och effektivt sätt att marknadsföra ditt företag eller varumärke. Tack vare dess långa historia och beprövade resultat bör profilreklam definitivt övervägas som en del av din marknadsföringsstrategi. Om du vill nå en specifik målgrupp med ditt budskap och marknadsföra ditt företagsnamn eller logotyp kan du överväga att använda profilreklam.
Giveaways med företagslogotyp är perfekta gåvor för giveaways på mässor
Giveaways är ett utmärkt sätt att marknadsföra ditt företag eller din produkt. De kan användas för att locka till sig nya kunder, bygga upp varumärkeskännedom och skapa uppmärksamhet. Giveaways är också ett utmärkt sätt att visa uppskattning för dina befintliga kunder vid säljmöten.
Att organisera en lyckad mässa med olika former av giveaway kan dock vara en utmaning. Det finns några saker du bör tänka på för att se till att din giveaway blir en succé. Bestäm först och främst vad du ska ge bort, tänk då gärna funktion.
Ge bort något som du tror kommer att användas, något med en praktisk funktion. Något som du tror att dina kunder skulle använda, helst dagligen. Som exempelvis vattenflaskor med eget tryck, mössor med företagstryck eller olika pennor med eget tryck. Du bör även fundera på hur du ska marknadsföra din giveaway och med vilket budskap.
Ju tydligare ditt budskap är samt att du ger bort något som kunden faktiskt vill använda. Det skapa ett hållbart budskap till dina framtida kunder. På mässor kan det även vara att du inte ger bort dessa giveaways till alla som passerar utan endast till kunder som genererat en framtida kontakt, exempelvis som ett säljlead.